torsdag 27. september 2012

Del 3: Guide til suksessfull eplabutikk. SEO - Historiefortelling



I del 1 og 2 har jeg skrevet litt om segmentering og nøkkelord. Forhåpentligvis har du fått en liten innføring i hvordan du skal finne din målgruppe og tenkt over hvilke ord de kanskje bruker for å søke etter produkter, som igjen kan føre til at de finner nettopp deg!

Hvis du ikke har fått med deg del 1 og 2 finner du de her:
Del 1: Guide til suksessfull eplabutikk. SEO - Segmentering
Del 2: Guide til suksessfull eplabutikk. SEO - Nøkkelord

Når du har lest deg gjennom de to forrige innleggene er du sikkert litt utolmodig og har lyst til å gjøre noen endringer. Eller kanskje du allerede har vært så flink at alt er på plass :)

Så, har du nøkkelordene dine på plass? La oss sette i gang med å bruke de.


https://mail-attachment.googleusercontent.com/attachment/u/0/?ui=2&ik=2ada465d38&view=att&th=13a07feccfd624ed&attid=0.0&disp=inline&safe=1&zw&saduie=AG9B_P8ADnaTQozFtEofglkSuTz2&sadet=1348753968817&sads=L18vBHtaW2b1hO9LQjJJc5xRQEg&sadssc=1
En dag tidlig i mai ble jeg oppringt av en god venninne som frustrert satt inne og så sola titte frem utenfor. Hun ringte for å få meg med på et lokalt loppemarked hun hadde fått lapp i postkassa om. Dagen hadde for lengst startet for min del, småbarnsmødre er jo oppe langt før soloppgang må skjønne. Loppemarked tiltaler meg veldig da jeg liker tanken på at tingene som er der har en historie, og at man sparer naturen for bruk av ressurser ved å produsere nytt, gjerne i massivt antall, så alle kan få kjøpt likt.

En time senere stod vi i vår gamle skolegård og begynte å regne på hvor mange år siden det var vi lekte på huskestativet, som nå fremstod som et ganske annet enn på tidlig 80 tallet. "Det var bare sand her når jeg gikk her" utbrøt jeg, mens jeg i et øyeblikk følte meg utgått på dato. På det som nå var en nyopprustet lekeplass med husker og edderkoppnett, hinderløyper og fotballmål var det også fylt opp av møbler og dill dall. Bordene var plassert ut tett i tett og oppå de bugnet det av minner fra en svunnen tid. Gjenstander som tidligere var elskede gaver, noe en bestemor hadde spart lenge for å kjøpe, en skje som kanskje var en dåpsgave og mange mange stoffer. Stoff tiltrekker meg alltid. Jeg blir så fasinert av fargespillet og roter meg gjerne inn i tanker om hva den som lagde akkurat dette stoffet tenkte når fargene ble satt sammen. Kanskje mønsteret ble inspirert av en bok, eller kanskje det kom fra en gammel tegning.

Venninna mi ser få verdier i disse tingene, hun klarer ikke for alt i verden å se at et gammelt dynetrekk kan bli til noe helt annet. Jeg ser på teksturen, fargene og mønsteret. Og selv om jeg kanskje ikke der og da vet hva det skal bli til vet jeg at det i allefall må bli med meg hjem. Vi rotet rundt i haugene av klær og sengetrekk, gardiner og gamle pledd. Midt inni, langt under en haug av duker fant jeg en fantastisk gardin. Den var fortsatt like fin som den sikkert var for mange, mange år siden. Men det hadde vel ikke passet til stilen når noen unge, fremadstormende skulle pusse opp bestemors gamle leilighet. Blomstene var fargesprakende og friske, og de små søte fuglene må ha vært tegnet for hånd før dette stoffet ble trykket. Det slo meg umiddelbart at dette stoffet bare lå der å ropte på meg. "SE! Se hva jeg fant" ropte jeg ekstatisk ut. Venninna mi så spørrende på meg og lette videre etter noe de kunne ha solgt på IKEA. For en femmer fikk jeg med meg stoffet og var egentlig ganske ferdig for dagen.

Dagene går som regel veldig fort hjemme hos oss. Med fulle jobber, små barn og hverdagens aktiviteter er det ikke så ofte jeg får satt meg ned å prioritert meg selv. Når jeg virkelig skal kose meg kan jeg rive alle stoffer og gamle klær ut av skuffene og sette meg i midten, midt på gulvet. En kveld jeg satt der, i et lass av stoff fant jeg igjen denne gamle gardinen fra loppemarkedet. Tilfeldigvis lå den inntil et knall rosa sengesett som mine besteforeldre tidligere hadde brukt på sommerhytta. De var veldig glad i det, men følte vel de måtte fornye seg litt etter mas fra mine foreldre. Det var akkurat som om de to var laget for hverandre, dette gamle sengetøyet var i akkurat samme farge som detaljene på fuglene i gardinen. Det tok meg ikke lang tid å se at de sammen ville bli en veldig søt kjole, til en liten pike som vil pynte seg litt ekstra.

Jeg hentet frem mønsterark og begynte å tegne. Klippet forsiktig i stoffene, for å få mønsteret akkurat der jeg ville ha det. Og ideen om kjolen ble mer og mer klar for meg. Jeg byttet tråder i maskinen til noen som passet med detaljene i den gamle gardinen og startet å sy. Lyden av symaskinen duret i hele huset, mens jeg satt oppslukt i prosjektet for å sy den lille kjolen finest mulig. Bare det beste er jo godt nok for små piker. Når jeg etter en god stund avsluttet siste søm var jeg strålende fornøyd. Kjolen ble akkurat så fin som jeg håpet, eller egentlig enda finere. Tenk at denne lille kjole kunne risikert å avsluttet livet sitt som en gardin som ingen så potensialet i.

----

Ok, nå skal jeg ikke påberope meg å være en mester i historiefortelling. Men jeg prøvde her å illustrere et eksempel. Kunder som tar seg tid til å finne håndlagde varer på Epla er gjerne ute etter noe unikt og spesielt. Men på disse nettstedene kan de ikke se og kjenne på de, og ikke få høre av deg hvordan det ble til. Derfor er det viktig å skape denne følelsen i produktbeskrivelsen. Skriv som om det ikke finnes bilder til produktet. Ville du helst kjøpt denne kjolen, eller om den var beskrevet slik:

Søt barnekjole
Gjenbruksstoff med små fugler.
Ca. størrelse 2 år.


Når jeg kjøper håndlaget liker jeg å kunne fortelle historen bak når noen spør hvor jeg har handlet. "Vet du, hun som strikket denne er egentlig uføretrygdet, hun hadde ingen arbeidsplasser som så potensialet hennes, så hun startet opp helt selv. Og selv med vonde fingre har hun laget disse sokkene, av garn hun har samlet på i flere år". Gi kundene dine en historie å fortelle videre. Jeg mener ikke at du skal skrive like langt på hvert produkt, men om du har dette i bakhodet kan du forme butikken din ved å skrive litt i "om deg" seksjonen, i butikkbeskrivelsen og i produktbeskrivelsene. Tør å være personlig. Skriv i jeg-form. Hadde du vært en stor bedrift hadde du jo ikke solgt på Epla!

Nå er det fint og flott med historier, men det er også viktig at folk finner disse historiene. Det hjelper jo ikke om du bruker aldri så lang tid på å skrive om ingen leser. Pass derfor på å putte inn nøkkelordene dine i historien, gjerne høyt oppe. Da skjønner også Google at du virkelig mener alvor med disse ordene. Du selger FAKTISK håndlagde, strikkede sokker i flettemønster.... for å ta et eksempel.

Har du en historie bak produktene dine? Fortell meg gjerne om du merker noen endring etterhvert når du forteller din historie :)

Jeg gir meg ikke enda, og fortsetter i del 4 med mer bruk av nøkkelord. Vi sees igjen :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Dine meninger blir høyt verdsatt :)