onsdag 26. september 2012

Del 1: Guide til suksessfull eplabutikk. SEO - segmentering.

Jeg skal i denne bloggserien lære bort litt av det jeg selv har lært meg om SEO og viktigheten av å bruke dette for å bli sett i den store internettverdenen. Håper du vil følge med og finner det like interessant som jeg selv gjør.

Seeeo? S.E.O? Du lurer kanskje på hva disse bokstavene har med å få en suksessfull eplabutikk. SEO står for Search Engine Optimalisation. Altså hvordan du kan få folk til å finne deg ved et enkelt Google søk.

Hvorfor?
Se for deg at fru internettsøker er ute etter et produkt. Ditt produkt kommer opp som alternativ nr. 6 på Googlesøket. Fru internettsøker titter raskt over søkene og utelukker fort de øverste som selger masseproduserte, syntetiske sokker. Så ser hun deg i søketreffet og tata - hjemmestrikka sokker. Akkurat hva hun var ute etter! Sokkene blir kjøpt og betalt, kunden fant det hun var ute etter og fortsetter å kjøpe sokker av deg.

Se for deg at ditt produkt kommer opp på side 60 i søkeresultatet. Jepp, sjansen for salg er lik null og du sitter å klør deg i hodet mens du tenker at det må være en rolig måned på epla.

Bedre søkeroptimalisering gir bedre synlighet, som kan gi bedre salg. Og det er vel det man vil når man selger noe?!

Nøkkelord
Søker du på Google etter sokker kommer det opp massevis av resultater. Google er enkel sånn, den gir deg det du spør om, men den vet ikke hva slags sokker du ønsker og gir deg alt den finner. Du må derfor spesifisere til Google akkurat hva du ønsker. Søker du heller på håndlagde strikkede ullsokker vil resultatene som dukker opp passe dine preferanser bedre. På samme måte må du som butikk fortelle at du selger akkurat håndlagde ullsokker. Du må altså spesifisere i 2-5 ord hva som definerer det du selger. Og bruke de ordene mye! Men hvordan finner du ordene som akkurat din målgruppe bruker?

Segmenter
Markedet består av mange og ulike kunder og det vil derfor ikke være hensiktsmessig å henvende seg til alle. Som en liten bedrift har du garantert ikke ressurser til å drive markedsføring ala Coca Cola og IKEA, og mest sannsynlig er det ganske få i det totale markedet som ønsker å kjøpe akkurat dine produkter. Det er derfor viktig å segmentere hvilken gruppe som faktisk er interessert i det du lager og henvende deg til disse.

Et segment er en gruppe med sammefallende eller lignende behov og interesser. 
Ikke alle i segmentet er din målgruppe. Selv om de er interessert i produktet har de ikke nødvendigvis penger til å kjøpe det. Og da er de jo heller ikke en betalende kunde - som er de vi er ute etter. Målgruppen din er altså de innenfor segmentet som du prioriterer å henvende deg til og tilpasse kommunikasjonen din mot. Du kan såklart rette deg mot flere segmenter, da dine produkter kanskje treffer veldig ulike type mennesker.

Ved å segmentere og fokusere på en målgruppe slipper du at budskapet ditt blir for generelt, noe som kan føre til at du ikke når noen. Du slipper også å bruke tid og krefter på å pøse på med informasjon til en gruppe som kanskje er totalt likegyldig, eller som rett og slett blir irritert av ditt "mas". Hvor mange ganger har jeg ikke ergret meg over reklamemail som for meg er helt uinteressante!?

Se for deg at du har et mål på byen. Du skal skaffe deg en type! Kanskje en kjent situasjon for noen, og i allefall et eksempel jeg tror de fleste kan relatere seg med. Når du kommer inn på utestedet er du ikke interessert i å snakke med absolutt alle som er der (kanskje med mindre du bor på et bittelite sted og du kjenner hele gjengen da :)). Nei, du segmenterer for å finne de du er interessert i og som kanskje er interessert i deg. Det første målet ditt er å definere et segment som kan være interessert i ditt produkt.
- Alle under 25 og over 35 kan gå hjem for kvelden
- De som ikke bor i din by eller omegn kan egentlig bare reise hjem
- Er det noen som ikke ønsker barn vurderes de som uinteressante
- Har du aldri lest en bok, sier du? Nei fysj, bort med deg!
- Hva?? Er du i et forhold - ha deg vekk!

Og sånn kan man fortsette. Til slutt står du kanskje igjen med en liten gruppe som faktisk kan være verdt å ta seg en prat med.

For å segmentere suksessfult er det viktig å stå igjen med en gruppe som er stor nok, identifiserbar, tilgjengelig og stabil.

Nå ble dette første innlegget allerede ganske langt, så jeg vil fortsette i neste med hvordan du kan definere akkurat ditt segment og formulere deg slik at de finner deg. Håper du vil følge med videre.

Var dette en nyttig start?

Videre til Del 2: Guide til suksessfull eplabutikk. SEO - Nøkkelord

4 kommentarer:

  1. Syns dette var veldig interessant! Skal prøve å få fulgt med og få med meg neste innlegg :)

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Emmieverlasting. Er allerede i gang med del 2, men prøver å finne en oversikt jeg har lyst til å ha med :)

    SvarSlett
  3. Dette var jo kjempegreier!!
    Du må linke til dette innlegget fra Eplaforumet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du likte det! Har linket på Eplaforumet nå, og allerede postet Del 2 :)

      Slett

Dine meninger blir høyt verdsatt :)