onsdag 26. september 2012

Del 2: Guide til suksessfull Eplabutikk. SEO - Nøkkelord

Har du ikke fått med deg Del 1 finner du den her:
Guide til suksessfull Eplabutikk. SEO - Segmentering

Først vil jeg ta en superkort oppsummering av forrige kapittel, men ønsker å understreke viktigheten av å lese det da du lettere vil forstå helheten.

Frøken Fryd fryser på beina og ønsker seg sokker. Hun søker på Google og får opp en million sokker. Det hun egentlig ville ha var tovede håndstrikkede sokker, så hun spesifiserer søket sitt til "tovet, sokker, håndlaget". Det er akkurat dette du selger, og du vil jo gjerne at hun skal finne din side uten å måtte tråle seg gjennom gymsokker og nylonstrømper. Men for at du og Frøken Fryd skal "snakke" sammen må du klare å forutse hva hun kommer til å bruke av søkeord. Først må du finne ut hvem Frøken Fryds venner er. Du vil jo ikke bare ha èn kunde. For å gjøre dette må du segmentere og finne din målgruppe.

Så la oss fortsette:

Trykk på bildet for å laste ned fila til TNS Gallup
TNS Gallup har et kompass med 9 ulike mennesketyper du kan bruke for å identifisere ditt segmentet. Kanskje du også har statistikk på facebooksiden din som kan hjelpe deg å finne ut hvor mange damer versus menn, hvor de bor, alder osv. Husk at det kan være flere segment som liker dine produkter, men at du må ta et valg om alle skal være i din målgruppe.

Når du har definert ditt segment har du kommet langt. Hurra! Forhåpentligvis har du lært noe mer om dine kunder ved å tenke endel gjennom hvem de er.

Nå føler du kanskje at jeg mistet tråden i forhold til SEO litt? Neida, det kommer det kommer. Men ett steg av gangen. Etter å ha identifisert segment må du begynne å finne ut hva dette segmentet bruker av søkeord. For jo nærmere søkeordet eller setningen du kommer, dess større sjanse er det for at du kommer høyt opp i søketreffet.

Nøkkelord
Når du skal definere nøkkelordene bør du tenke deg godt om. Sett sammen 2-5 ord som du mener det er realistisk at ditt segment ville kunne søkt etter. Selger du for eksempel sokker kan du begynne å teste ut ordene "hjemmestrikket, ull, sokker, fletteteknikk" på Google adwords. Lek deg frem og se om det kommer ord og definisjoner med lav konkurranse og høye søkertall som forslag. Men husk at for lav konkurranse også ofte betyr lave søkertall!

Ta et dypdykk i produktene dine.
- Hva selger du egentlig?
- Er det et gjennomgående tema
- Bruker du noe spesielt materiale
- Anvendes en spesiell teknikk?
Prøv å skill deg ut fra mengden, men samtidig treffe ditt segment. Selger du vesker? Hva med "Håndlaget skinn clutch"? Lek deg frem for å finne nøkkelordene som virkelig passer deg og din butikk, dekker produktene du selger og treffer segmentet.

Noe av cluet med SEO er at Google må læres litt opp. Eller i allefall fortelles gang på gang at du lager hjemmestrikkede ullsokker i fletteteknikk. Ordene må skrives inn flere steder på siden din, i butikkbeskrivelsen, om butikken, som kategorier og i produktbeskrivelsene. Når Google jevnlig søker gjennom siden din vil den forstå at det er dette du driver med. Og jo mer du presiserer det, jo bedre skjønner Google det.

I neste del vil jeg skrive litt om hva du skal gjøre med disse nøkkelordene og om hvordan du bør tenke når du lager produktbeskrivelser. I mellomtiden kan du jo lage din egen lille "catch frace"med ordene du bestemmer deg for.

Håper du vil følge med videre :)

Har du noen nøkkelord du bruker?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Dine meninger blir høyt verdsatt :)